الگوی جوانان

سخنران: آقای حاج آقا خرمی

این روزها متعلق به امام عسکری (سلام‌اللّه‌علیه) است، که میتواند الگوی همه‌ی مؤمنان، بخصوص جوانان باشد. این امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیر معتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها. این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت.

ادامه مطلب

 1398/9/13

محفل: دومین محفل ماه ربیع الثانی (ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری علیه السلام)

تقسیم بندی مردم در عالم آخرت

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

تقسیم بندی مردم در عالم آخرت
1- کسانی که به امور ظاهری دنیا قناعت نموده و از زینت ها و غرور دنیا و اعتباریات و لذائذ موقتی
قدمی فراتر ننهاده اند. برای آن ها جز سرابی بیشتر نبوده و از کسب لذات دائمی یعنی لقای خداوند متعال محروم مانده اند. نتیجه غرق در لذات اعتباری بودن و تجاوز از مقام عدالت و عبودیت حضرت حق و سرپیچی از دستورات عقل و فطرت و شرع و اتکای به نفس اماره، همان عذاب شدید در روز بازپسین است.
2- دسته دوم کسانی هستند که امور ظاهری دنیا را عنوان برای عالم ابدی قرار داده، خود را در اعتباریات فانی نکرده، خود را صرف لذائذ موقت و زودگذر ننموده و به سراب از آب اکتفا ننموده اند، اینان در حین این زندگی، نظر به باطن این عالم نموده و با ارتباط با خدا امیدوار به دیدار جمال ازلی او هستند. نتیجه استقامت و پایداری اینان رضوان خدا و کامیابی از صفات حسنی و بهره مندی از مقام معرفت است.

ادامه مطلب

 1398/9/11

محفل: اولین محفل ماه ربیع الثانی

معاد شناسی

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

1. نقش دين در کاهش وابستگي ها و اعتباريات
* دين وظيفه دارد تا سلسله اعتباريات انسان را در حدودي که براي انسان منفعت دارد و مانع از ترقي او نمي گردد، مشخص کند و آن چه او را به جهنم مي کشاند از دستش بگيرد.
2. تفاوت مؤمن و کافر در پيروي از عقل و حس
* بر خلاف انسان هاي به انحطاط رفته، کساني که طبق دستورات دين عمل مي کنند هنگام مرگ، بشاش و خندان بوده و نه تنها از مردن هراس ندارند بلکه عاشق مردن و دلباخته مرگند که آن عوالمي را که در اينجا نديده اند در پيش روي خود مي بينند.
3. تقسيم مراحل اعتباري در طول حيات انسان از نظر قرآن مجيد
* بر اساس آيه 20 سوره مبارکه حديد، زندگي 5 حالت دارد:
1) لعب: بازي بدون خواهش نفساني
2) لهو: کارهايي که انسان از روي تمايلات نفساني انجام مي دهد و غرض عقلاني صحيحي بر آن مترتب نيست.
3) زينت: باطل و اعتبارات را به لباس حقيقت پوشانيدن و امور فانيه را به صورت امور باقيه جلوه دادن
4) تفاخر بينکم: بنا نهادن امور زندگي بر اساس تفاخر
5) تکاثر في الاموال و اولاد: پيوسته به دنبال زياد نمودن مقدار اموال و تعداد اولاد

ادامه مطلب

 1398/9/4

محفل: چهارمین محفل ماه ربیع الاول

حقایق و اعتباریات

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

مجلس اول: حقایق و اعتباریات
مطالبی که در بحث معاد مطرح می شود:
1) سکرات مرگ 2) عالم برزخ 3) انتقال آدمی به قیامت 4) جمع شدن مردم در صحرای محشر 5) سوال و میزان و صراط 6) شفاعت و اعراف و کوثر 7) بهشت و دوزخ
1. مقام انسان در میان موجودات
* در فلسفه الهی آفرینش: هر موجودی حتی یک پر کاه دارای « حیات، علم و قدرت» است.
* هرموجودی به حسب گنجایش ظرف وجودی خود، همان درجه از این سه نعمت را داراست.
* شعور و اختیارات حیوانات، «محدود» است. غیر از یک خط مشی محدود، هیچ آرزو و هدفی ندارند، لذا اجتماع آن ها بسیط و محدود است.
- مصادیق شرافت انسان به باقی موجودات:
1. قوای عاقله
2. ادراک کلیات
3. امکان عروج و صعود به عوالم اعلا

ادامه مطلب

 1398/8/20

محفل: دومین محفل ماه ربیع الاول

اقسام آمران به معروف و‌ناهیان از منکر

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

اقسام آمران به معروف و‌ناهیان از منکر
* حضرت علی علیه السلام در ذیل حدیثی به تقسیم بندی مراتب آمران به معروف و ناهیان از منکر پرداخته و فرمودند:
- گروهی، مُنکر را با دست و زبان و قلب انکار می‌کنند. پس آنان تمامی خصلت‌های نیکو را در خود گرد آورده‌اند.
- گروهی دیگر، مُنکر را با زبان و قلب انکار کرده، امّا دست به کاری نمی‌بَرند. پس چنین کسی دو خصلت از خصلت های نیکو را گرفته و دیگری را تباه کرده است.
- بعضی مُنکر را تنها با قلب انکار کرده و با دست و زبان خویش، اقدامی ندارند. پس دو خصلت را که شریف‌تر است تباه ساخته و یک خصلت را به دست آورده‌اند.
- بعضی دیگر مُنکر را با زبان و قلب و دست، رها ساخته‌اند که چنین کسی از آنان، مرده‌ای میان زندگان است. نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴

ادامه مطلب

 1398/8/13

محفل: اولین محفل ماه ربیع الاول

پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه احادیث

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه احادیث
* پیامبر صلی الله علیه و آله : اگر مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند برکت ها از آن ها گرفته می شود، گروهی بر گروه دیگر سلطه پیدا می کنند و نه در زمین یاوری دارند و‌نه در آسمان.
* پیامبر صلوات الله علیه: باید امر به معروف و نهی از منکر کنید وگرنه خداوند ستمگری را بر شما مسلط می کند که نه به پیران احترام می گذارد و نه به خردسالان رحم می کند، نیکان و صالحان شما دعا می کنند، ولی مستجاب نمی شود و از خداوند یاری می طلبند، اما خدا به آن ها کمک نمی کند و حتی توبه می کنند و خدا از گناهانشان در نمی گذرد.
* امام علی علیه السلام: كسى كه منكَر را با قلب و دست و زبانش انكار نكند، مرده ‏اى است ميان زندگان.
* از حضرت باقر علیه السلام روایت شده: خداوند به شعیب وحی نمود که: من از قوم تو صد هزار نفر را عذاب خواهم نمود، چهل هزار نفر آنها گنهکارند و شصت هزار نفرشان بی گناه! شعیب می پرسد: خدایا نیکان را چرا عذاب می کنی؟ خداوند فرمود: آنان با معصیت کاران سازش کرده و بی تفاوت بودند و بواسطه خشم من خشمگین نگشتند.

ادامه مطلب

 1398/8/6

محفل: هشتمین محفل ماه صفر

امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه حدیث

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه حدیث
* وقتی موضوعی مورد توجه قرآن کریم باشد، به همان میزان هم مورد عنایت مفسران حقیقی قرآن یعنی پیشوایان معصوم علیهم السلام قرار دارد.
* اهل بیت علیهم السلام تلاش می کردند تا پیامدهای نیکوی زنده نگاه داشتن امر به معروف و‌نهی از منکر را بازگو‌کرده و‌تبعات منفی ترک آن را نیز گوشزد نمایند تا مردم در پیمودن مسیر رو به کمال خود، از بیراهه سر در نیاورند.
ارزش والای امر به معروف و نهی از منکر
پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله: کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند جانشین خداوند در زمین و جانشین پیامبر و کتاب اوست.
* امام علی علیه اسلام: همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره‏ اى است در درياى عميق.
* امام باقر علیه السلام:
امر به معروف و نهی از منکر راه و روش پیامبران و شیوه صالحان است و واجب بزرگی است که واجبات دیگر با آن بر پا می‌شوند، راه‌ها امن می‌گردد و درآمدها حلال می‌شود وحقوق پایمال شده، به صاحبانش بر می‌گردد، زمین آباد می‌شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته می‌شود و کارها سامان می‌پذیرد.

ادامه مطلب

 1398/8/5

محفل: هفتمین محفل ماه صفر

امر به معروف و‌نهی از منکر از دیدگاه قرآن کریم

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

امر به معروف و‌نهی از منکر از دیدگاه قرآن کریم
۱. لزوم کار تشکیلاتی: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» (آل عمران/۱۰۴)
۲. وظیفه عمومی امت اسلامی: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» (آل عمران/۱۱۰)
۳. مکمل توحید و معاد: «يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» (آل عمران/۱۱۴)
۴. سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ» (اعراف/۱۵۷)
۵. همراه ستون دین؛ نماز: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ » (لقمان/۱۷)
۶. پیوند دوستی میان افراد با ایمان: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» (توبه/۷۱)
۷. رکن حکومت اسلامی: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ» (حج/۴۱)

ادامه مطلب

 1398/7/29

محفل: پنجمین محفل ماه صفر

مراحل امر به معروف و نهی از منکر

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

مراحل امر به معروف و نهی از منکر
آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه، انجام این فریضه مهم را به دو مرحله فردی و اجتماعی تقسیم نموده است:
* مرحله فردی که هر کس موظف است به تنهایی ناظر اعمال دیگران باشد.
* دیگری «مرحله دسته جمعی» که امتی موظند برای پایان دادن به نابسامانی های اجتماع، دست به دست هم بدهند و با یکدیگر تشریک مساعی کنند.
قسمت دوم را «واجب کفایی» می داند که چون جنبه دسته جمعی دارد و شعاع قدرت آن وسیع است از شئوون حکومت اسلامی به شمار می رود.(تفسیر نمونه، ج۳، ص ۳۶ و ۳۷)
مرحله اول در نهضت حسینی
دو مرحله یاد شده در «نهضت حسینی» به خوبی نمایان شد. در «مرحله فردی» حسین بن علی علیه السلام به تنهایی با رصد اوضاع جامعه ای که احوال عمومی اش حاکی از «مرگ تدریجی» بود، دردهای اصلی و فرعی را به خوبی تشخیص داد. بیماری های ریز و ‌درشت جامعه را در مراسم گوناگون مسلمین، با خواص جامعه در میان گذاشت و‌ تلاش کرد تا حساسیت های به خواب رفته آنان را برانگیزد.
مرحله دوم در نهضت حسینی
در مرحله بعد برای پایان دادن به بزرگترین منکر امت اسلامی یعنی خلافت فاسقی همچون یزید ابن معاویه، اصحابی وفادار و فداکار را با خود همراه کرد که برای اقامه حدود الهی و ‌زنده کردن امر به معروف و‌نهی از منکر، جان خود را نیز تقدیم کردند.

ادامه مطلب

 1398/8/4

محفل: ششمین محفل ماه صفر

موکب رهروان سیدالشهدا علیه السلام

گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم‌ ******** بُعد منزل نبوَد در سفر روحانى

* اساسا اهمیت‌ اربعین‌ در آن‌ است‌ كه‌ در این‌ روز، با تدبیر الهی خاندان‌ پیامبر(ص‌)، یاد نهضت‌ حسینی برای همیشه‌ جاودانه‌ شد و این‌ كار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان‌ شهدا و صاحبان‌ اصلی، در حوادث‌ گوناگون‌ ـ از قبیل‌ شهادت‌ حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام‌) در عاشورا ـ به‌ حفظ یاد و آثار شهادت‌ كمر نبندند، نسل های بعد، از دستاورد شهادت‌ استفاده‌ی زیادی نخواهند برد.

* درسی كه‌ اربعین‌ به‌ ما می دهد، این‌ است‌ كه‌ باید یاد حقیقت‌ و خاطره‌ شهادت‌ را در مقابل‌ طوفان‌ تبلیغات‌ دشمن‌ زنده‌ نگهداشت‌.

ادامه مطلب

 1398/7/23

محفل: جاماندگان اربعین

موکب رهروان سیدالشهدا علیه السلام

گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم‌ ******** بُعد منزل نبوَد در سفر روحانى

* اساسا اهمیت‌ اربعین‌ در آن‌ است‌ كه‌ در این‌ روز، با تدبیر الهی خاندان‌ پیامبر(ص‌)، یاد نهضت‌ حسینی برای همیشه‌ جاودانه‌ شد و این‌ كار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان‌ شهدا و صاحبان‌ اصلی، در حوادث‌ گوناگون‌ ـ از قبیل‌ شهادت‌ حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام‌) در عاشورا ـ به‌ حفظ یاد و آثار شهادت‌ كمر نبندند، نسل های بعد، از دستاورد شهادت‌ استفاده‌ی زیادی نخواهند برد.

* درسی كه‌ اربعین‌ به‌ ما می دهد، این‌ است‌ كه‌ باید یاد حقیقت‌ و خاطره‌ شهادت‌ را در مقابل‌ طوفان‌ تبلیغات‌ دشمن‌ زنده‌ نگهداشت‌.

ادامه مطلب

 1398/7/21

محفل: جاماندگان اربعین

تضعیف روحیه امر به معروف و نهی از منکر در میان مسلمانان

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از اصول مهمی که رسول خدا(ص) به دستور خداوند در میان مسلمانان، بنا نهاد و از آن به عنوان «رگ حیاتی دین» یاد می شود، «امر به معروف و نهی از منکر» است.
* این دو اصل مهم، چنان تأثیری در فراز و‌فرود جامعه دارند که برخی عاشوراپژوهان (حماسه حسینی استاد مطهری) از آن دو به عنوان دلیل اصلی نهضت حسینی یاد کرده و سایر عوامل قیام سیدالشهدا (ع) را در سایه «امر به معروف و‌نهی از منکر» ارزیابی می کنند.
* راغب در مفردات، «معروف» را هر فعلی می داند که خوبی آن به وسیله عقل یا شرع شناخته شود. در مقابل، منکر و امر به منکر آن است که عقل سلیم، آن را ناپسند می داند یا عقل درباره آن توقف کرده و شرع به زشتی آن حکم می کند.
* در تفسیر مجمع البیان نیز دو‌معنی برای معروف و‌منکر، بیان شده است:
۱. هر چه را خدا و رسول او امر فرموده اند، معروف و هر چه را نهی کرده اند منکر است.
۲. معروف چیزی است که نیکی آن از نظر شرع و عقل، شناخته شده و معلوم است و‌ منکر، چیزی است که عقل و شرع، آن را بد شمارد. (مجمع البیان، ج۲، ص۸۰۷)

ادامه مطلب

 1398/7/15

محفل: چهارمین محفل ماه صفر

ترويج دنياطلبی و فراموشی آخرت – قسمت سوم

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

- دنياطلبی مسلمانان صدر اسلام
* پس از رحلت پیامبر(ص) و در عصر فتوحات خلفا و پس از استيلا بر بزرگ ترين شهرهاي آسيا و حتی اروپای غربی، مسلمانان، طعم شیرین رفاه و نعمت هاي بي شمار دنیا را چشیده و همین امر، مسلمانان را در ابتدای جادۀ انحراف قرار داد.
* ايران با کاخ شاهنشاهي و طاق نماهاي زيبا و فرش هاي گرانبها و آن ‏همه آرايش و شکوه، در اختيار سعد بن ابی وقاص قرار گرفت.
* اما آن چه زمینه ساز لغزش های بعدی مسلمانان شد، روش تقسيم بيت ‏المال در زمان خليفۀ دوم بود.
* روي کار آمدن عثمان با روحيۀ اشرافي‏گري، تجمل‏گرایی و قبیله پرستی، به تثبیت اين بدعت شوم، سرعت بخشید.
* مبارزۀ بی امان امام علي(ع) براي ايجاد عدالت در جامعه و توجه دادن مسلمانان به حقيقت زندگي نيز نه تنها کارگر نيفتاد، بلکه بر شمار دشمنانش افزود.
- نکاتی درباره «آخرت»
* وجود حدود 1200 آيه در قرآن مجيد دربارۀ معاد و اين كه بسياري از سورههاي كوچك قرآن به طور كامل يا به صورت عمده دربارۀ معاد، مقدمات، علائم و پيامدهاي آن سخن ميگويد، گواهی بر این ادّعاست. در جاي جاي قرآن، پس از ايمان به خدا، ايمان به جهان ديگر آمده و تقريباً در 30 آيه، اين دو موضوع را قرين هم قرار داده : «وَ يُؤمِنونَ باللّهِ واليَومِ الآخِر» (آل عمران/114) و يا تعبيرهايی مشابه آن آمده است.
* قرآن اين حقيقت را با صراحت بيان كرده كه از زمان آفرينش آدم، مسألۀ معاد و حيات پس از مرگ، مطرح بوده و حتي ابليس نيز به اين امر اعتراف نموده (اعراف/114) و پس از آدم(ع) نيز پيامبران الهي كه مأمور هدايت اقوام مختلف بودهاند آنان را به مسألۀ «حيات پس از مرگ» توجه ميدادند.

ادامه مطلب

 1398/7/13

محفل: سومین محفل ماه صفر

ترویج دنیا طلبی و فراموشی آخرت - قسمت سوم

سخنران: آقای دکتر سید محمد خاتمی نژاد

* امام علی علیه السلام در بدترین زمان ممکن به خلافت رسید. یعنی روزگاری که «دنیا طلبی» به یکی از اصول زندگی مردم تبدیل شده بود. بنابراین تکلیف اصلی خود می دانست که آنان را از «دنیا پرستی» منع کرده و با سخنانی گویا و رسا، فرجام عمل ناپسندشان را یادآوری نماید:
شما را از دنيا پرستى مى ‏ترسانم، زيرا منزلگاهى است براى كوچ كردن، نه منزلى براى هميشه مانده است. دنيا خود را با غرور زينت داده و با زينت و زيبايى مى ‏فريبد. خانه ‏اى است كه نزد خداوند بى مقدار است، زيرا كه حلال آن با حرام، و خوبى آن با بدى، و زندگى در آن با مرگ، و شيرينى آن با تلخى ‏ها در آميخته است، خداوند آن را براى دوستانش انتخاب نكرد. و در بخشيدن آن به دشمنانش دريغ نفرمود. خير دنيا اندك، و شرّ آن آماده، و فراهم آمده‏ اش پراكنده، و ملك آن غارت شده، و آبادانى آن رو به ويرانى نهاده است. چه ارزشى دارد خانه‏ اى كه پايه‏ هاى آن در حال فروريختن و عمر آن چون زاد و توشه پايان مى ‏پذيرد و چه لذّتى دارد زندگانى كه چونان مدّت سفر به آخر مى ‏رسد؟
خطبه 113 نهج البلاغه
* در نامه‌اش برای سلمان فارسی، دنیای حرام را به ماری زهرآلود تشبیه کرده و فرمود: «دنياى حرام چونان مار است، كه پوستى نرم و زهرى كشنده دارد.
پس از جاذبه هاى فريبنده آن روى گردان، زيرا زمان كوتاهى در آن خواهى ماند، و اندوه آن را از سر بيرون كن، زيرا كه يقين به جدايى، و دگرگونى حالات آن را دارى.
و آنگاه كه به دنيا خو گرفته اى بيشتر بترس، زيرا كه دنيا پرست تا به خوشگذارانى اطمينان كرد زود او را به تلخ كامى كشاند، و هر گاه كه به دنيا انس گرفت و آسوده شد، ناگاه به وحشت دچار مى گردد.»
نامه 68 نهج البلاغه
* پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در عصر فتوحات خلفا و تسلط بر بعضی از شهرهای آسیا و اروپای غربی، مسلمانان طعم شیرین رفاه دنیا را چشیدند و این امر مسلمانان را در جاده انحراف قرار داد.
* اما آنچه زمینه ساز لغزش‌های بعدی مسلمانان شد، روش تقسیم بیت المال در زمان خلیفه دوم بود. طولی نکشید که مسلمانان و برخی از صحابه درگیر ثروت‌های بادآورده شدند و جامعه در سراشیبی سقوط قرار گرفت.

ادامه مطلب

 1398/7/11

محفل: شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها

منطق اسلام درباره دنیا پرستی

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

منطق اسلام درباره دنیا پرستی
* دین اسلام، دو خطر بزرگ «دلبستگی به دنیا» و «رضایت دادن به زندگی دنیا» را گوشزد کرده و مردم را از پیامدهای ناگوار آن دو بیم داده است:
الف) دلبستگی به دنیا
* قرآن کریم در این باره می فرماید: «فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّىٰ عَنْ ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا» (نجم/۲۹)
* حضرت علی علیه السلام درباره خطر دلبستگی های دروغین به ویژه اشتیاق زیاد به دنیا و‌پیامدهای شوم آن فرمودند:
هر کس به چیزی عشق ناروا ورزد، نابینایش می کند و قلبش را بیمار کرده، با چشمی بیمار می نگرد و با گوشی بیمار می شنود...
خواهش های نفس، پرده ی عقلش را دریده، دوستی دنیا دلش را میرانده است. شیفته ی بی اختیار دنیا و برده ی آن است و برده ی کسانی است که چیزی از دنیا در دست دارند! دنیا به هر طرف برگردد او‌نیز برمی گردد و هرچه هشدارش دهند از خدا نمی ترسد. (نهج البلاغه خطبه ۱۰۹)
ب) رضایت دادن به زندگی دنیا
* اسلام میان علاقه به مال و فرزند و سایر شئون زندگی با قانع بودن، رضایت دادن و نهایت آرزو قرار دادن دنیا، تفاوت قایل شده و می فرماید: «أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» (توبه/۳۸)
* امام علی علیه السلام مردم را از نمادهای فریبنده دنیای حرام، بیم می داد و می کوشید تا روحیه آخرت گرایی را در آنان زنده کند:
از تابش دنیا روشنایی نخواهید. به دعوت کننده دنیا پاسخ ندهید. فریفته کالاهای گرانقدر دنیا نگردید. برق دنیای حرام، بی فروغ است و سخنش دروغ. اموالش به غارت رفتنی و کالاهای آن تاراج شدنی است. دنیای حرام، چنان مرکب سرکشی است که فرمان نبرد. در برابر دنیا خویشتن دار، و در برابر آخرت، دلباخته باشید.
و...

ادامه مطلب

 1398/7/8

محفل: اولین محفل ماه صفر

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

ترويج دنياطلبی و فراموشی آخرت
* «دنيا و آخرت» در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام از جایگاه ویژه ای برخوردارند. از يك سو ارتباط آن دو همانند رابطۀ مشرق با مغرب بیان شده كه به هيچ وجه قابل جمع نيستند:
دنیای حرام و آخرت، دو دشمن متفاوت و دو راه جدای از یکدیگرند. پس کسی که دنیا پرست باشد و به آن عشق ورزد به آخرت، کینه ورزد و با آن دشمنی خواهد کرد. آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند و رونده به سوی آن دو، هرگاه به یکی نزدیک شود، از دیگری دور می گردد. نهج البلاغه، حکمت 103
* از سوي ديگر، دنيا مزرعه آخرت، معرفی شده است. بحارالانوار، ج 73، ص 148
* از این روی، شایسته است تا ضمن بیان تعریف دقیقی از «دنيا»، چرایی رويکرد دنياطلبانه مردم بررسی شود تا از رهگذر آن، یکی از زمینه های مهم سقوط جامعه در آستانۀ واقعۀ عاشورا تبیین شود.
1. پیشینه بحث
* در سال های نخست تشکیل حکومت اسلامی در مدینه، بیشتر مسلمانان، تهیدست بودند و ثروتمندان با ایمان شهر، دارایی خود را با نیازمندان، تقسیم می کردند.
* در آن دوران، دنیا و انباشت بی رویه ثروت، بی ارزش بود و همگان تلاش می کردند چشم خود را بر روی مظاهر دلفریب دنیا ببندند،
* مسلمانان، پیامبر(ص) ساده زیست را می دیدند و دنیا را با همه امکانات پر زرق و برقش، جز بازیچه و سرگرمی نمی دانستند.

ادامه مطلب

 1398/7/1

محفل: سیزدهمین محفل ماه محرم

آسیب شناسی عزاداری و چرایی هجمه ها علیه محافل ذکر

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

- فلسفه اشک و عزاداری برای حضرت سیدالشهدا علیه السلام از دید امام راحل رحمة الله علیه
* ما تا ابد هم اگر برای سیدالشهدا(ع) گریه کنیم برای سیدالشهدا(ع) نفعی ندارد، برای ما نفع دارد. همین نفع دنیائیش را شما حساب کنید، آخرتش سر جای خودش. همین نفع دنیائیش را حساب کنید. همین جهت روانی مطلب را که قلوب را چطور به هم متصل می کند.(۱۳۵۸/۰۸/۲۹)
* مسأله، مسأله گریه نیست. مسأله، مسأله تباکی نیست. مسأله، مسأله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می خواستند که این ملت ها را به هم بسیج کنند و یکپارچه کنند. از راه های مختلف، این ها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.(۱۳۵۸/۰۷/۰۴)
- میدان داری بلامنازع برخی مداحان نا آگاه در این عرصه
* سخن محدث قمی در نفس المهموم درباره نگرانی شیخ مفید از یکه تازی این قشر در تشکیلات حسینی
* ضربات جبران ناپذیر برخی مداحان ناآگاه و کم تقوا
* نبود بخش قابل ملاحظه ای از روضه ها در مقاتل متقدم و منابع تاریخی دست اول.
- خط مشی مؤسسه عصر ظهور و هیأت رهروان سیدالشهدا علیه السلام
* اصل بر حضور در صحنه است. (همان محافل هفتگی ولو با دوسه نفر)
* اگر هفتگی و بلکه روزانه تغذیه نشویم، جبهه باطل ما را با خود می برد.

ادامه مطلب

 1398/6/20

محفل: دوازدهمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از عوامل به خلافت رسیدن یزید، «حصر سیاسی- اجتماعی اهل بیت علیهم السلام» بود.
* شب گذشته درباره سرکوب شدید شیعیان و آزادی خواهان توسط معاویه، سخن گفتیم.
* نتیجه طبیعی چنین شیوه ای در زمامداری، آن است که توده ها از بردن نام علی(ع) و خاندان و مرام او بترسند و از ترس جان و مال و آبروی خود، هرگونه رابطه خود را با اهل بیت قطع کنند.
سخنان علامه طباطبایی رحمة الله علیه در این باره
* تیره ترین و تاریک ترین روزگاری که در جریان تاریخ اسلام به خانواده رسالت و شیعیان شان گذشته، دوره حکومت بیست ساله معاویه بود.
۱- امام حسن مجتبی علیه السلام
* اختناق و‌فشار روزافزون که محیط اسلامی را فراگرفته بود، به امام حسن(ع) اجازه ادامه جنگ یا قیام علیه معاویه را نمی داد و کمترین فایده ای هم نداشت. زیرا:
۱) معاویه از وی بیعت گرفته بود و با وجود بیعت، کسی با امام(ع) همراهی نمی کرد.
۲) معاویه خود را یکی از صحابه بزرگ پیغمبر(ص) و کاتب وحی و مورد اعتماد و دست راست سه نفر از خلفای راشدین به مردم شناسانده بود.
۳) با نیرنگ مخصوص خود می توانست به آرامی امام حسن(ع) را به دست کسان خودش بکشد و بعد به خون خواهی وی برخیزد و از قاتلان وی انتقام بکشد و مجلس عزا هم برایش برپا کند.
۲- امام حسین علیه السلام
* امامت سیدالشهدا(ع) ۱۰ سال طول کشید که در همه این مدت، جز چندماه آخر، معاصر معاویه بود.
* سؤال: چرا امام حسین(ع) در زمان معاویه علیه او قیام نکرد؟
پاسخ: زیرا در برابر نیرنگ های ظاهرا حق به جانب معاویه و بیعتی که از وی گرفته شده بود، قیام و شهادت او کمترین اثری نداشت.

ادامه مطلب

 1398/6/19

محفل: یازدهمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از عوامل به خلافت رسیدن یزید، «سرکوب شدید شیعیان و آزادی خواهان» بود.
۱- ایجاد بیزاری از امام علی علیه السلام
* یکی از مهم ترین شیوه های معاویه در برخورد با شیعیان، ایجاد بیزاری از امام علی علیه السلام در میان مردم بود.
* امویان با هدف حذف امام علی علیه السلام از جامعه، ایشان را به عنوان عنصری جنگ طلب و خونریز معرفی می کردند.
* معاویه در پایان خطبه هایش علی(ع) را لعن، و‌کارگزارانی را که چنین نمی کردند، عزل می کرد و وحشتی ایجاد کرده بود که مردم نام فرزندان شان را «علی» نگذارند.
* سب و لعن علی(ع) در دوره معاویه و سپس امویان به صورت یک سنت متداول ادامه داشت تا آن که در زمان عمربن عبدالعزیز خاتمه یافت.
۲- شهادت حجربن عدی و یارانش
* هنگامی که مغیره و دیگران در کوفه روی منبر، امام علی(ع) را لعن می کردند، حجربن عدی کندی و عمروبن حمق خزاعی و همراهان شان به پا می خواستند و لعن را به خودشان باز می گفتند و در این باره سخن می گفتند.
* پس از مغیره، «زیادبن ابیه» حاکم کوفه شد و در پی دستگیری آن ها برآمد.
* سرانجام حجربن عدی و ۱۳ مرد از همراهانش دستگیر شدند و نزد معاویه فرستاده شدند.
* هنگامی که بازداشت شدگان به مرج عذراء در چند میلی دمشق رسیدند، معاویه دستور داد که آن ها را همانجا گردن زنند.
* حسن بصری می‌گوید: معاویه چهار خصلت داشت که هریک از آنها برای هلاکت بس است:
1) سوار شدنش بر گرده مسلمانان با شمشیر به گونه‌ای که بدون مشورت، به امارت رسید در حالی که صحابه بافضیلت همچنان زنده بودند.2) جانشین نمودن فرزند دائم الخمرش که حریر می‌پوشید و تنبور می‌زد. 3) برادر خواندن زیاد را در حالی که پیامبر(ص) فرموده است: فرزند زن، از آنِ شوهر قانونی و رسمی است، و زناکار جز سنگ نصیبی ندارد.4) کشتن حجر

ادامه مطلب

 1398/6/18

محفل: دهمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از عوامل به خلافت رسیدن یزید، «جنگ روانی و تبلیغات ماهرانه معاویه» بود.
* معاویه در دوران بیست ساله حکومت خود با یک سیاست عمیق چهارجانبه بر سراسر حکومت وسیع اسلامی مسلط گردید.
۱- کار بر روی خواص متزلزل
اغوای دانشمندان مهاجر و انصار از طریق ملایمت در رفتار و بذل و بخشش فراوان و دعوت بیشتر آنان به شام با هدف تأسیس حوزه ای آبرومند بر اساس ترویج اسلام و قرآن در محیطی برکنار از سیاست.
نتیجه: مخالفین در برابر اسلام و قرآن قرار می گرفتند.
۲- سرکوب آزادی خواهان و شیعیان
قلع و قمع مخالفان بصیر و آگاه و شیعیان ناب به وسیله بسربن ارطاه و‌زیادبن ابیه.
تارومار کردن بی محاکمه و بی حساب و ملاحظه قانون و دستورات مردمی یا اسلامی مخالفان.
۳- ترویج اسلام اموی
ایجاد دستگاه تبلیغاتی بسیار وسیع و عمومی بر مبنای شعر شاعران (اخطل نصرانی) و حدیث محدثان (ابوهریره) و تفسیر مفسران قلابی و سودجو (کعب الاحبار)
۴- سیاست خارجی منفعلانه
صلح با امپراتوری روم شرقی به منظور زمینه سازی خلافت یزید و توقف پیشروی اسلام در اروپا
پرداخت باج به آنان با هدف پشتیبانی از تاج و تخت یزید
* ویژگی های مردم شام در اثر تربیت معاویه
۱- نادان و گوش به فرمان زمامداران بی دین
۲- سرکش در برابر خالق و‌زبون در برابر مخلوق
۳- بی اطلاع از تاریخ اسلام و خاندان پیامبر (ص)

ادامه مطلب

 1398/6/17

محفل: نهمین محفل ماه محرم

زمینه های شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

مخالفان ولیعهدی یزید
عبدالله بن زبیر)
* معاویه از او درباره زمامداری یزید پرسید. عبدالله در پاسخ گفت:«پیش از آن که پشیمان شوی بیندیش و نیک بنگر. آن گاه قدم نه فراپیش. چه، پیش از قدم نهادن نگریستن باید و پیش از پشیمان شدن اندیشیدن شاید.»
احنف بن قیس)
* معاویه از او خواست تا با یزید سخن گوید. احنف نیز با او سخن گفت. سپس بیرون آمد و معاویه از او پرسید: برادرزاده ات را چگونه یافتی؟ گفت اگر دروغ بگوییم از خدا می ترسیم و اگر راست بر زبان آریم از تو واهمه داریم!
موافقان ولایتعهدی یزید
ضحاک بن قیس
* او که داروغه شام بود، یزید را به حلم و علم و نیکو سیرتی ستود و گفت: او بهتر از هرکسی امنیت ما را فراهم می سازد.
زیادبن ابیه
* زیاد با وجود آگاهی از فساد یزید، نه تنها معاویه را از این کار باز نمی دارد بلکه پیشنهاد می دهد اگر معاویه درباره جانشینی فرزندش، مصمم است باید مقدمات آن را نیز به خوبی فراهم سازد.
یزید بن مقنع
* در مجلسی که به مناسبت بررسی امر جانشینی یزید در حضور معاویه برگزار شده بود، برخاست و اشاره به معاویه کرد و گفت: امیرالمؤمنین، این است! و اگر بمیرد این است! و اشارت به یزید کرد:«و هرکه نپذیرد، این است!» و اشارت به شمشیر کرد. معاویه گفت بنشین که تو بزرگ خطیبانی!

ادامه مطلب

 1398/6/16

محفل: هشتمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

- بررسی شخصیت یزید
* فاسقی بی پروا در مبارزه با دین خدا که نامش بیش از همه خواص اهل باطل، با واقعه عاشورا پیوند خورده است.
* مادرش کنیزی به نام میسون بود که معاویه او را به زادگاهش-حوارین-تبعید کرد.
* درباره خلق و خوی او آورده اند:« یزید در آنجا [قبیله مادری]نه درسی خواند نه کمالی اندوخت. چون میان صحرانشینان پرورش یافته بود، گفتاری روان داشت و شعر نیک می سرود.
* آماده بودن وسایل زندگی آرام، شکار و شراب و سگ بازی، از او موجودی عیاش، هوسباز و بی بندوبار ساخته بود.
* یکی از اشعار یزید: نغمه های تار، مرا از شنیدن اذان بازداشته است و من حورالعین بهشتی را با یک شراب کهنه که در ته ظرف است، معاوضه می کنم.(درسی که حسین ع به انسان ها آموخت، ص۱۰۲)
- زمینه چینی مشاوران و کارگزاران معاویه
* یکی از مفاد صلح نامه امام حسن (ع) و معاویه این بود که پس از مرگ معاویه، خلافت به حسن بن علی (ع)برسد.
* امام دوم شیعیان در سال ۵۰ هجری به شهادت رسید. معاویه در کمین بود تا آرزوی محال جانشینی یزید را ممکن سازد.
* اما فرزندش از لحاظ عقیده و رفتار و حتی ورزیدگی در امور سیاسی، شایستگی خلافت را نداشت.
* بدین سان، اطرافیان چاپلوس و از خدا بی خبر معاویه، تلاش کردند تا خلافت را در خاندان او موروثی نمایند.
* نخستین کسی که پیشنهاد جانشینی یزید را مطرح کرد، مغیره بن شعبه از بزرگان خواص اهل باطل بود.

ادامه مطلب

 1398/6/15

محفل: هفتمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

سیمای خواص اهل باطل در قرآن
* سوره مبارکه قصص آیه شریفه۴۱: و آن ها را امامانی قرار دادیم که مردم را به سوی آتش دعوت می کنند و روز رستاخیز یاری نخواهند شد.
* سوره مبارکه نمل آیه شریفه ۱۴:
و با آنكه دلهايشان بدان يقين داشت، از روى ظلم و تكبر آن را انكار كردند. پس ببين فرجام فسادگران چگونه بود.
* راهبرد خواص اهل باطل
مهم ترین راهبرد سردمداران جبهه کفر و شرک و‌نفاق، این است که به اندیشه های پلید خویش، جامه حق پوشیده و آن را بر مردم، «مشتبه» می سازند تا بدین وسیله، جبهه حق، بی یار و یاور مانده و‌سپاه کفر، پیروز شود: « وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (بقره/۴۲)
نمونه هایی از نفوذ خواص اهل باطل (عمروبن عاص و یزید بن معاویه)
۱) عمروبن عاص
* عمرو پسر عاص بن وائل از تیره بنی سهم و‌از قریش است.
* پدر وی «عاص» از دشمنان رسول خدا(ص) بود و از «ابتر» که در سوره کوثر آمده، همین «عاص» مقصود است.
* مادر عمرو، زن آلوده دامانی به نام «نابغه» بود.
* وقتی عمرو به دنیا آمد ابولهب، امیه بن خلف، هشام بن مغیره، ابوسفیان و عاص بن وائل، هر کدام ادعا داشتند که عمرو فرزند اوست. سرانجام، عاص بن وائل او‌را برداشت زیرا از همه آن پدران مدعی، بیشتر به وی شبیه بود و به گواهی نابغه، تنها عاص بود که به او نفقه می داد!

ادامه مطلب

 1398/6/14

محفل: ششمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از عوامل به خلافت رسیدن یزیدبن معاویه، نفوذ خواص اهل باطل در ارکان جامعه اسلامی می باشد.
* فصل مشترک همه خواص اهل باطل، یاری طاغوت و مبارزه بی امان با حق است که در آیات قرآن کریم با الفاظ و تعابیر گوناگون بیان شده است.
* خواص اهل باطل، با همین عقیده نادرست و به دلیل عدم باور به خدای واحد و جهان پس از مرگ و رسالت پیامبران الهی، زندگی خود را محدود به همین دنیا دانسته و تلاش می کنند تا به هر قیمت ممکن، اسباب آسایش و رفاه دنیوی خویش را فراهم نمایند.
دو ویژگی برجسته خواص اهل باطل:
۱) حق ستیزی
* سوره مبارکه هود آیه شریفه ۵۹:
و اين، [قوم‌] عاد بود كه آيات پروردگارشان را انكار كردند، و فرستادگانش را نافرمانى نمودند، و به دنبال فرمانِ هر زورگوى ستيزه‌جوى رفتند. * سوره مبارکه کهف، آیه شریفه ۵۶:
و پيامبران [خود] را جز بشارت‌دهنده و بيم‌رسان گسيل نمى‌داريم، و كسانى كه كافر شده‌اند، به باطل مجادله مى‌كنند تا به وسيله آن، حق را پايمال گردانند، و نشانه‌هاى من و آنچه را [بدان‌] بيم داده شده‌اند به ريشخند گرفتند.
۲) دنیاطلبی
* سوره مبارکه رعد آیه شریفه ۲۶:
خدا روزى را براى هر كه بخواهد گشاده يا تنگ مى‌گرداند، و[لى آنان‌] به زندگى دنيا شاد شده‌اند، و زندگى دنيا در [برابر] آخرت جز بهره‌اى [ناچيز] نيست.
* سوره مبارکه روم، آیه شریفه ۷:
از زندگى دنيا، ظاهرى را مى‌شناسند، و حال آنكه از آخرت غافلند.

ادامه مطلب

 1398/6/13

محفل: پنجمین محفل ماه محرم

زمینه های شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

بررسی نتایج عافیت طلبی، دنیاطلبی و اشرافی گری خواص اهل حق:
۱) نپذیرفتن سخن حق
* تفاوت پیامبر(ص) و امام: پیامبر(ص) راه را نشان می دهند ولی امام دست فرد را میگیرند و به راه راست می برند.
* عده ای سخن حق را می شنوند ولی عمل نمی کنند. ولی کوفیان اجازه نمی دادند امام حسین علیه السلام صحبت کنند و صحبت های ایشان را حتی گوش هم نمی کردند.
* اگر ما در وادی دنیا بیفتیم، سخن حق را نمی پذیریم.
۲) ناتوانی در مبارزه با باطل
* خداوند به ما دستور داده که از مردم نترسیم بلکه از خدا بترسیم.
* چرا خواص اهمیت بالایی دارند؟ زیرا توده های مردم گوش به فرمان آن ها هستند و هرگاه امام یاری بخواهد می توانند به امام کمک کنند.
* حواسمان را باید جمع کنیم که آنجایی که باید باشیم حضور داشته باشیم.

ادامه مطلب

 1398/6/12

محفل: چهارمین محفل ماه محرم