موکب رهروان سیدالشهدا علیه السلام

گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم‌ ******** بُعد منزل نبوَد در سفر روحانى

* اساسا اهمیت‌ اربعین‌ در آن‌ است‌ كه‌ در این‌ روز، با تدبیر الهی خاندان‌ پیامبر(ص‌)، یاد نهضت‌ حسینی برای همیشه‌ جاودانه‌ شد و این‌ كار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان‌ شهدا و صاحبان‌ اصلی، در حوادث‌ گوناگون‌ ـ از قبیل‌ شهادت‌ حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام‌) در عاشورا ـ به‌ حفظ یاد و آثار شهادت‌ كمر نبندند، نسل های بعد، از دستاورد شهادت‌ استفاده‌ی زیادی نخواهند برد.

* درسی كه‌ اربعین‌ به‌ ما می دهد، این‌ است‌ كه‌ باید یاد حقیقت‌ و خاطره‌ شهادت‌ را در مقابل‌ طوفان‌ تبلیغات‌ دشمن‌ زنده‌ نگهداشت‌.

ادامه مطلب

 1398/7/23

محفل: جاماندگان اربعین

موکب رهروان سیدالشهدا علیه السلام

گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم‌ ******** بُعد منزل نبوَد در سفر روحانى

* اساسا اهمیت‌ اربعین‌ در آن‌ است‌ كه‌ در این‌ روز، با تدبیر الهی خاندان‌ پیامبر(ص‌)، یاد نهضت‌ حسینی برای همیشه‌ جاودانه‌ شد و این‌ كار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان‌ شهدا و صاحبان‌ اصلی، در حوادث‌ گوناگون‌ ـ از قبیل‌ شهادت‌ حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام‌) در عاشورا ـ به‌ حفظ یاد و آثار شهادت‌ كمر نبندند، نسل های بعد، از دستاورد شهادت‌ استفاده‌ی زیادی نخواهند برد.

* درسی كه‌ اربعین‌ به‌ ما می دهد، این‌ است‌ كه‌ باید یاد حقیقت‌ و خاطره‌ شهادت‌ را در مقابل‌ طوفان‌ تبلیغات‌ دشمن‌ زنده‌ نگهداشت‌.

ادامه مطلب

 1398/7/21

محفل: جاماندگان اربعین

تضعیف روحیه امر به معروف و نهی از منکر در میان مسلمانان

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از اصول مهمی که رسول خدا(ص) به دستور خداوند در میان مسلمانان، بنا نهاد و از آن به عنوان «رگ حیاتی دین» یاد می شود، «امر به معروف و نهی از منکر» است.
* این دو اصل مهم، چنان تأثیری در فراز و‌فرود جامعه دارند که برخی عاشوراپژوهان (حماسه حسینی استاد مطهری) از آن دو به عنوان دلیل اصلی نهضت حسینی یاد کرده و سایر عوامل قیام سیدالشهدا (ع) را در سایه «امر به معروف و‌نهی از منکر» ارزیابی می کنند.
* راغب در مفردات، «معروف» را هر فعلی می داند که خوبی آن به وسیله عقل یا شرع شناخته شود. در مقابل، منکر و امر به منکر آن است که عقل سلیم، آن را ناپسند می داند یا عقل درباره آن توقف کرده و شرع به زشتی آن حکم می کند.
* در تفسیر مجمع البیان نیز دو‌معنی برای معروف و‌منکر، بیان شده است:
۱. هر چه را خدا و رسول او امر فرموده اند، معروف و هر چه را نهی کرده اند منکر است.
۲. معروف چیزی است که نیکی آن از نظر شرع و عقل، شناخته شده و معلوم است و‌ منکر، چیزی است که عقل و شرع، آن را بد شمارد. (مجمع البیان، ج۲، ص۸۰۷)

ادامه مطلب

 1398/7/15

محفل: چهارمین محفل ماه صفر

ترويج دنياطلبی و فراموشی آخرت – قسمت سوم

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

- دنياطلبی مسلمانان صدر اسلام
* پس از رحلت پیامبر(ص) و در عصر فتوحات خلفا و پس از استيلا بر بزرگ ترين شهرهاي آسيا و حتی اروپای غربی، مسلمانان، طعم شیرین رفاه و نعمت هاي بي شمار دنیا را چشیده و همین امر، مسلمانان را در ابتدای جادۀ انحراف قرار داد.
* ايران با کاخ شاهنشاهي و طاق نماهاي زيبا و فرش هاي گرانبها و آن ‏همه آرايش و شکوه، در اختيار سعد بن ابی وقاص قرار گرفت.
* اما آن چه زمینه ساز لغزش های بعدی مسلمانان شد، روش تقسيم بيت ‏المال در زمان خليفۀ دوم بود.
* روي کار آمدن عثمان با روحيۀ اشرافي‏گري، تجمل‏گرایی و قبیله پرستی، به تثبیت اين بدعت شوم، سرعت بخشید.
* مبارزۀ بی امان امام علي(ع) براي ايجاد عدالت در جامعه و توجه دادن مسلمانان به حقيقت زندگي نيز نه تنها کارگر نيفتاد، بلکه بر شمار دشمنانش افزود.
- نکاتی درباره «آخرت»
* وجود حدود 1200 آيه در قرآن مجيد دربارۀ معاد و اين كه بسياري از سورههاي كوچك قرآن به طور كامل يا به صورت عمده دربارۀ معاد، مقدمات، علائم و پيامدهاي آن سخن ميگويد، گواهی بر این ادّعاست. در جاي جاي قرآن، پس از ايمان به خدا، ايمان به جهان ديگر آمده و تقريباً در 30 آيه، اين دو موضوع را قرين هم قرار داده : «وَ يُؤمِنونَ باللّهِ واليَومِ الآخِر» (آل عمران/114) و يا تعبيرهايی مشابه آن آمده است.
* قرآن اين حقيقت را با صراحت بيان كرده كه از زمان آفرينش آدم، مسألۀ معاد و حيات پس از مرگ، مطرح بوده و حتي ابليس نيز به اين امر اعتراف نموده (اعراف/114) و پس از آدم(ع) نيز پيامبران الهي كه مأمور هدايت اقوام مختلف بودهاند آنان را به مسألۀ «حيات پس از مرگ» توجه ميدادند.

ادامه مطلب

 1398/7/13

محفل: سومین محفل ماه صفر

ترویج دنیا طلبی و فراموشی آخرت - قسمت سوم

سخنران: آقای دکتر سید محمد خاتمی نژاد

* امام علی علیه السلام در بدترین زمان ممکن به خلافت رسید. یعنی روزگاری که «دنیا طلبی» به یکی از اصول زندگی مردم تبدیل شده بود. بنابراین تکلیف اصلی خود می دانست که آنان را از «دنیا پرستی» منع کرده و با سخنانی گویا و رسا، فرجام عمل ناپسندشان را یادآوری نماید:
شما را از دنيا پرستى مى ‏ترسانم، زيرا منزلگاهى است براى كوچ كردن، نه منزلى براى هميشه مانده است. دنيا خود را با غرور زينت داده و با زينت و زيبايى مى ‏فريبد. خانه ‏اى است كه نزد خداوند بى مقدار است، زيرا كه حلال آن با حرام، و خوبى آن با بدى، و زندگى در آن با مرگ، و شيرينى آن با تلخى ‏ها در آميخته است، خداوند آن را براى دوستانش انتخاب نكرد. و در بخشيدن آن به دشمنانش دريغ نفرمود. خير دنيا اندك، و شرّ آن آماده، و فراهم آمده‏ اش پراكنده، و ملك آن غارت شده، و آبادانى آن رو به ويرانى نهاده است. چه ارزشى دارد خانه‏ اى كه پايه‏ هاى آن در حال فروريختن و عمر آن چون زاد و توشه پايان مى ‏پذيرد و چه لذّتى دارد زندگانى كه چونان مدّت سفر به آخر مى ‏رسد؟
خطبه 113 نهج البلاغه
* در نامه‌اش برای سلمان فارسی، دنیای حرام را به ماری زهرآلود تشبیه کرده و فرمود: «دنياى حرام چونان مار است، كه پوستى نرم و زهرى كشنده دارد.
پس از جاذبه هاى فريبنده آن روى گردان، زيرا زمان كوتاهى در آن خواهى ماند، و اندوه آن را از سر بيرون كن، زيرا كه يقين به جدايى، و دگرگونى حالات آن را دارى.
و آنگاه كه به دنيا خو گرفته اى بيشتر بترس، زيرا كه دنيا پرست تا به خوشگذارانى اطمينان كرد زود او را به تلخ كامى كشاند، و هر گاه كه به دنيا انس گرفت و آسوده شد، ناگاه به وحشت دچار مى گردد.»
نامه 68 نهج البلاغه
* پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در عصر فتوحات خلفا و تسلط بر بعضی از شهرهای آسیا و اروپای غربی، مسلمانان طعم شیرین رفاه دنیا را چشیدند و این امر مسلمانان را در جاده انحراف قرار داد.
* اما آنچه زمینه ساز لغزش‌های بعدی مسلمانان شد، روش تقسیم بیت المال در زمان خلیفه دوم بود. طولی نکشید که مسلمانان و برخی از صحابه درگیر ثروت‌های بادآورده شدند و جامعه در سراشیبی سقوط قرار گرفت.

ادامه مطلب

 1398/7/11

محفل: شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها

منطق اسلام درباره دنیا پرستی

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

منطق اسلام درباره دنیا پرستی
* دین اسلام، دو خطر بزرگ «دلبستگی به دنیا» و «رضایت دادن به زندگی دنیا» را گوشزد کرده و مردم را از پیامدهای ناگوار آن دو بیم داده است:
الف) دلبستگی به دنیا
* قرآن کریم در این باره می فرماید: «فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّىٰ عَنْ ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا» (نجم/۲۹)
* حضرت علی علیه السلام درباره خطر دلبستگی های دروغین به ویژه اشتیاق زیاد به دنیا و‌پیامدهای شوم آن فرمودند:
هر کس به چیزی عشق ناروا ورزد، نابینایش می کند و قلبش را بیمار کرده، با چشمی بیمار می نگرد و با گوشی بیمار می شنود...
خواهش های نفس، پرده ی عقلش را دریده، دوستی دنیا دلش را میرانده است. شیفته ی بی اختیار دنیا و برده ی آن است و برده ی کسانی است که چیزی از دنیا در دست دارند! دنیا به هر طرف برگردد او‌نیز برمی گردد و هرچه هشدارش دهند از خدا نمی ترسد. (نهج البلاغه خطبه ۱۰۹)
ب) رضایت دادن به زندگی دنیا
* اسلام میان علاقه به مال و فرزند و سایر شئون زندگی با قانع بودن، رضایت دادن و نهایت آرزو قرار دادن دنیا، تفاوت قایل شده و می فرماید: «أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» (توبه/۳۸)
* امام علی علیه السلام مردم را از نمادهای فریبنده دنیای حرام، بیم می داد و می کوشید تا روحیه آخرت گرایی را در آنان زنده کند:
از تابش دنیا روشنایی نخواهید. به دعوت کننده دنیا پاسخ ندهید. فریفته کالاهای گرانقدر دنیا نگردید. برق دنیای حرام، بی فروغ است و سخنش دروغ. اموالش به غارت رفتنی و کالاهای آن تاراج شدنی است. دنیای حرام، چنان مرکب سرکشی است که فرمان نبرد. در برابر دنیا خویشتن دار، و در برابر آخرت، دلباخته باشید.
و...

ادامه مطلب

 1398/7/8

محفل: اولین محفل ماه صفر

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

ترويج دنياطلبی و فراموشی آخرت
* «دنيا و آخرت» در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام از جایگاه ویژه ای برخوردارند. از يك سو ارتباط آن دو همانند رابطۀ مشرق با مغرب بیان شده كه به هيچ وجه قابل جمع نيستند:
دنیای حرام و آخرت، دو دشمن متفاوت و دو راه جدای از یکدیگرند. پس کسی که دنیا پرست باشد و به آن عشق ورزد به آخرت، کینه ورزد و با آن دشمنی خواهد کرد. آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند و رونده به سوی آن دو، هرگاه به یکی نزدیک شود، از دیگری دور می گردد. نهج البلاغه، حکمت 103
* از سوي ديگر، دنيا مزرعه آخرت، معرفی شده است. بحارالانوار، ج 73، ص 148
* از این روی، شایسته است تا ضمن بیان تعریف دقیقی از «دنيا»، چرایی رويکرد دنياطلبانه مردم بررسی شود تا از رهگذر آن، یکی از زمینه های مهم سقوط جامعه در آستانۀ واقعۀ عاشورا تبیین شود.
1. پیشینه بحث
* در سال های نخست تشکیل حکومت اسلامی در مدینه، بیشتر مسلمانان، تهیدست بودند و ثروتمندان با ایمان شهر، دارایی خود را با نیازمندان، تقسیم می کردند.
* در آن دوران، دنیا و انباشت بی رویه ثروت، بی ارزش بود و همگان تلاش می کردند چشم خود را بر روی مظاهر دلفریب دنیا ببندند،
* مسلمانان، پیامبر(ص) ساده زیست را می دیدند و دنیا را با همه امکانات پر زرق و برقش، جز بازیچه و سرگرمی نمی دانستند.

ادامه مطلب

 1398/7/1

محفل: سیزدهمین محفل ماه محرم

آسیب شناسی عزاداری و چرایی هجمه ها علیه محافل ذکر

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

- فلسفه اشک و عزاداری برای حضرت سیدالشهدا علیه السلام از دید امام راحل رحمة الله علیه
* ما تا ابد هم اگر برای سیدالشهدا(ع) گریه کنیم برای سیدالشهدا(ع) نفعی ندارد، برای ما نفع دارد. همین نفع دنیائیش را شما حساب کنید، آخرتش سر جای خودش. همین نفع دنیائیش را حساب کنید. همین جهت روانی مطلب را که قلوب را چطور به هم متصل می کند.(۱۳۵۸/۰۸/۲۹)
* مسأله، مسأله گریه نیست. مسأله، مسأله تباکی نیست. مسأله، مسأله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می خواستند که این ملت ها را به هم بسیج کنند و یکپارچه کنند. از راه های مختلف، این ها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.(۱۳۵۸/۰۷/۰۴)
- میدان داری بلامنازع برخی مداحان نا آگاه در این عرصه
* سخن محدث قمی در نفس المهموم درباره نگرانی شیخ مفید از یکه تازی این قشر در تشکیلات حسینی
* ضربات جبران ناپذیر برخی مداحان ناآگاه و کم تقوا
* نبود بخش قابل ملاحظه ای از روضه ها در مقاتل متقدم و منابع تاریخی دست اول.
- خط مشی مؤسسه عصر ظهور و هیأت رهروان سیدالشهدا علیه السلام
* اصل بر حضور در صحنه است. (همان محافل هفتگی ولو با دوسه نفر)
* اگر هفتگی و بلکه روزانه تغذیه نشویم، جبهه باطل ما را با خود می برد.

ادامه مطلب

 1398/6/20

محفل: دوازدهمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از عوامل به خلافت رسیدن یزید، «حصر سیاسی- اجتماعی اهل بیت علیهم السلام» بود.
* شب گذشته درباره سرکوب شدید شیعیان و آزادی خواهان توسط معاویه، سخن گفتیم.
* نتیجه طبیعی چنین شیوه ای در زمامداری، آن است که توده ها از بردن نام علی(ع) و خاندان و مرام او بترسند و از ترس جان و مال و آبروی خود، هرگونه رابطه خود را با اهل بیت قطع کنند.
سخنان علامه طباطبایی رحمة الله علیه در این باره
* تیره ترین و تاریک ترین روزگاری که در جریان تاریخ اسلام به خانواده رسالت و شیعیان شان گذشته، دوره حکومت بیست ساله معاویه بود.
۱- امام حسن مجتبی علیه السلام
* اختناق و‌فشار روزافزون که محیط اسلامی را فراگرفته بود، به امام حسن(ع) اجازه ادامه جنگ یا قیام علیه معاویه را نمی داد و کمترین فایده ای هم نداشت. زیرا:
۱) معاویه از وی بیعت گرفته بود و با وجود بیعت، کسی با امام(ع) همراهی نمی کرد.
۲) معاویه خود را یکی از صحابه بزرگ پیغمبر(ص) و کاتب وحی و مورد اعتماد و دست راست سه نفر از خلفای راشدین به مردم شناسانده بود.
۳) با نیرنگ مخصوص خود می توانست به آرامی امام حسن(ع) را به دست کسان خودش بکشد و بعد به خون خواهی وی برخیزد و از قاتلان وی انتقام بکشد و مجلس عزا هم برایش برپا کند.
۲- امام حسین علیه السلام
* امامت سیدالشهدا(ع) ۱۰ سال طول کشید که در همه این مدت، جز چندماه آخر، معاصر معاویه بود.
* سؤال: چرا امام حسین(ع) در زمان معاویه علیه او قیام نکرد؟
پاسخ: زیرا در برابر نیرنگ های ظاهرا حق به جانب معاویه و بیعتی که از وی گرفته شده بود، قیام و شهادت او کمترین اثری نداشت.

ادامه مطلب

 1398/6/19

محفل: یازدهمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از عوامل به خلافت رسیدن یزید، «سرکوب شدید شیعیان و آزادی خواهان» بود.
۱- ایجاد بیزاری از امام علی علیه السلام
* یکی از مهم ترین شیوه های معاویه در برخورد با شیعیان، ایجاد بیزاری از امام علی علیه السلام در میان مردم بود.
* امویان با هدف حذف امام علی علیه السلام از جامعه، ایشان را به عنوان عنصری جنگ طلب و خونریز معرفی می کردند.
* معاویه در پایان خطبه هایش علی(ع) را لعن، و‌کارگزارانی را که چنین نمی کردند، عزل می کرد و وحشتی ایجاد کرده بود که مردم نام فرزندان شان را «علی» نگذارند.
* سب و لعن علی(ع) در دوره معاویه و سپس امویان به صورت یک سنت متداول ادامه داشت تا آن که در زمان عمربن عبدالعزیز خاتمه یافت.
۲- شهادت حجربن عدی و یارانش
* هنگامی که مغیره و دیگران در کوفه روی منبر، امام علی(ع) را لعن می کردند، حجربن عدی کندی و عمروبن حمق خزاعی و همراهان شان به پا می خواستند و لعن را به خودشان باز می گفتند و در این باره سخن می گفتند.
* پس از مغیره، «زیادبن ابیه» حاکم کوفه شد و در پی دستگیری آن ها برآمد.
* سرانجام حجربن عدی و ۱۳ مرد از همراهانش دستگیر شدند و نزد معاویه فرستاده شدند.
* هنگامی که بازداشت شدگان به مرج عذراء در چند میلی دمشق رسیدند، معاویه دستور داد که آن ها را همانجا گردن زنند.
* حسن بصری می‌گوید: معاویه چهار خصلت داشت که هریک از آنها برای هلاکت بس است:
1) سوار شدنش بر گرده مسلمانان با شمشیر به گونه‌ای که بدون مشورت، به امارت رسید در حالی که صحابه بافضیلت همچنان زنده بودند.2) جانشین نمودن فرزند دائم الخمرش که حریر می‌پوشید و تنبور می‌زد. 3) برادر خواندن زیاد را در حالی که پیامبر(ص) فرموده است: فرزند زن، از آنِ شوهر قانونی و رسمی است، و زناکار جز سنگ نصیبی ندارد.4) کشتن حجر

ادامه مطلب

 1398/6/18

محفل: دهمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از عوامل به خلافت رسیدن یزید، «جنگ روانی و تبلیغات ماهرانه معاویه» بود.
* معاویه در دوران بیست ساله حکومت خود با یک سیاست عمیق چهارجانبه بر سراسر حکومت وسیع اسلامی مسلط گردید.
۱- کار بر روی خواص متزلزل
اغوای دانشمندان مهاجر و انصار از طریق ملایمت در رفتار و بذل و بخشش فراوان و دعوت بیشتر آنان به شام با هدف تأسیس حوزه ای آبرومند بر اساس ترویج اسلام و قرآن در محیطی برکنار از سیاست.
نتیجه: مخالفین در برابر اسلام و قرآن قرار می گرفتند.
۲- سرکوب آزادی خواهان و شیعیان
قلع و قمع مخالفان بصیر و آگاه و شیعیان ناب به وسیله بسربن ارطاه و‌زیادبن ابیه.
تارومار کردن بی محاکمه و بی حساب و ملاحظه قانون و دستورات مردمی یا اسلامی مخالفان.
۳- ترویج اسلام اموی
ایجاد دستگاه تبلیغاتی بسیار وسیع و عمومی بر مبنای شعر شاعران (اخطل نصرانی) و حدیث محدثان (ابوهریره) و تفسیر مفسران قلابی و سودجو (کعب الاحبار)
۴- سیاست خارجی منفعلانه
صلح با امپراتوری روم شرقی به منظور زمینه سازی خلافت یزید و توقف پیشروی اسلام در اروپا
پرداخت باج به آنان با هدف پشتیبانی از تاج و تخت یزید
* ویژگی های مردم شام در اثر تربیت معاویه
۱- نادان و گوش به فرمان زمامداران بی دین
۲- سرکش در برابر خالق و‌زبون در برابر مخلوق
۳- بی اطلاع از تاریخ اسلام و خاندان پیامبر (ص)

ادامه مطلب

 1398/6/17

محفل: نهمین محفل ماه محرم

زمینه های شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

مخالفان ولیعهدی یزید
عبدالله بن زبیر)
* معاویه از او درباره زمامداری یزید پرسید. عبدالله در پاسخ گفت:«پیش از آن که پشیمان شوی بیندیش و نیک بنگر. آن گاه قدم نه فراپیش. چه، پیش از قدم نهادن نگریستن باید و پیش از پشیمان شدن اندیشیدن شاید.»
احنف بن قیس)
* معاویه از او خواست تا با یزید سخن گوید. احنف نیز با او سخن گفت. سپس بیرون آمد و معاویه از او پرسید: برادرزاده ات را چگونه یافتی؟ گفت اگر دروغ بگوییم از خدا می ترسیم و اگر راست بر زبان آریم از تو واهمه داریم!
موافقان ولایتعهدی یزید
ضحاک بن قیس
* او که داروغه شام بود، یزید را به حلم و علم و نیکو سیرتی ستود و گفت: او بهتر از هرکسی امنیت ما را فراهم می سازد.
زیادبن ابیه
* زیاد با وجود آگاهی از فساد یزید، نه تنها معاویه را از این کار باز نمی دارد بلکه پیشنهاد می دهد اگر معاویه درباره جانشینی فرزندش، مصمم است باید مقدمات آن را نیز به خوبی فراهم سازد.
یزید بن مقنع
* در مجلسی که به مناسبت بررسی امر جانشینی یزید در حضور معاویه برگزار شده بود، برخاست و اشاره به معاویه کرد و گفت: امیرالمؤمنین، این است! و اگر بمیرد این است! و اشارت به یزید کرد:«و هرکه نپذیرد، این است!» و اشارت به شمشیر کرد. معاویه گفت بنشین که تو بزرگ خطیبانی!

ادامه مطلب

 1398/6/16

محفل: هشتمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

- بررسی شخصیت یزید
* فاسقی بی پروا در مبارزه با دین خدا که نامش بیش از همه خواص اهل باطل، با واقعه عاشورا پیوند خورده است.
* مادرش کنیزی به نام میسون بود که معاویه او را به زادگاهش-حوارین-تبعید کرد.
* درباره خلق و خوی او آورده اند:« یزید در آنجا [قبیله مادری]نه درسی خواند نه کمالی اندوخت. چون میان صحرانشینان پرورش یافته بود، گفتاری روان داشت و شعر نیک می سرود.
* آماده بودن وسایل زندگی آرام، شکار و شراب و سگ بازی، از او موجودی عیاش، هوسباز و بی بندوبار ساخته بود.
* یکی از اشعار یزید: نغمه های تار، مرا از شنیدن اذان بازداشته است و من حورالعین بهشتی را با یک شراب کهنه که در ته ظرف است، معاوضه می کنم.(درسی که حسین ع به انسان ها آموخت، ص۱۰۲)
- زمینه چینی مشاوران و کارگزاران معاویه
* یکی از مفاد صلح نامه امام حسن (ع) و معاویه این بود که پس از مرگ معاویه، خلافت به حسن بن علی (ع)برسد.
* امام دوم شیعیان در سال ۵۰ هجری به شهادت رسید. معاویه در کمین بود تا آرزوی محال جانشینی یزید را ممکن سازد.
* اما فرزندش از لحاظ عقیده و رفتار و حتی ورزیدگی در امور سیاسی، شایستگی خلافت را نداشت.
* بدین سان، اطرافیان چاپلوس و از خدا بی خبر معاویه، تلاش کردند تا خلافت را در خاندان او موروثی نمایند.
* نخستین کسی که پیشنهاد جانشینی یزید را مطرح کرد، مغیره بن شعبه از بزرگان خواص اهل باطل بود.

ادامه مطلب

 1398/6/15

محفل: هفتمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

سیمای خواص اهل باطل در قرآن
* سوره مبارکه قصص آیه شریفه۴۱: و آن ها را امامانی قرار دادیم که مردم را به سوی آتش دعوت می کنند و روز رستاخیز یاری نخواهند شد.
* سوره مبارکه نمل آیه شریفه ۱۴:
و با آنكه دلهايشان بدان يقين داشت، از روى ظلم و تكبر آن را انكار كردند. پس ببين فرجام فسادگران چگونه بود.
* راهبرد خواص اهل باطل
مهم ترین راهبرد سردمداران جبهه کفر و شرک و‌نفاق، این است که به اندیشه های پلید خویش، جامه حق پوشیده و آن را بر مردم، «مشتبه» می سازند تا بدین وسیله، جبهه حق، بی یار و یاور مانده و‌سپاه کفر، پیروز شود: « وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (بقره/۴۲)
نمونه هایی از نفوذ خواص اهل باطل (عمروبن عاص و یزید بن معاویه)
۱) عمروبن عاص
* عمرو پسر عاص بن وائل از تیره بنی سهم و‌از قریش است.
* پدر وی «عاص» از دشمنان رسول خدا(ص) بود و از «ابتر» که در سوره کوثر آمده، همین «عاص» مقصود است.
* مادر عمرو، زن آلوده دامانی به نام «نابغه» بود.
* وقتی عمرو به دنیا آمد ابولهب، امیه بن خلف، هشام بن مغیره، ابوسفیان و عاص بن وائل، هر کدام ادعا داشتند که عمرو فرزند اوست. سرانجام، عاص بن وائل او‌را برداشت زیرا از همه آن پدران مدعی، بیشتر به وی شبیه بود و به گواهی نابغه، تنها عاص بود که به او نفقه می داد!

ادامه مطلب

 1398/6/14

محفل: ششمین محفل ماه محرم

زمینه های سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* یکی از عوامل به خلافت رسیدن یزیدبن معاویه، نفوذ خواص اهل باطل در ارکان جامعه اسلامی می باشد.
* فصل مشترک همه خواص اهل باطل، یاری طاغوت و مبارزه بی امان با حق است که در آیات قرآن کریم با الفاظ و تعابیر گوناگون بیان شده است.
* خواص اهل باطل، با همین عقیده نادرست و به دلیل عدم باور به خدای واحد و جهان پس از مرگ و رسالت پیامبران الهی، زندگی خود را محدود به همین دنیا دانسته و تلاش می کنند تا به هر قیمت ممکن، اسباب آسایش و رفاه دنیوی خویش را فراهم نمایند.
دو ویژگی برجسته خواص اهل باطل:
۱) حق ستیزی
* سوره مبارکه هود آیه شریفه ۵۹:
و اين، [قوم‌] عاد بود كه آيات پروردگارشان را انكار كردند، و فرستادگانش را نافرمانى نمودند، و به دنبال فرمانِ هر زورگوى ستيزه‌جوى رفتند. * سوره مبارکه کهف، آیه شریفه ۵۶:
و پيامبران [خود] را جز بشارت‌دهنده و بيم‌رسان گسيل نمى‌داريم، و كسانى كه كافر شده‌اند، به باطل مجادله مى‌كنند تا به وسيله آن، حق را پايمال گردانند، و نشانه‌هاى من و آنچه را [بدان‌] بيم داده شده‌اند به ريشخند گرفتند.
۲) دنیاطلبی
* سوره مبارکه رعد آیه شریفه ۲۶:
خدا روزى را براى هر كه بخواهد گشاده يا تنگ مى‌گرداند، و[لى آنان‌] به زندگى دنيا شاد شده‌اند، و زندگى دنيا در [برابر] آخرت جز بهره‌اى [ناچيز] نيست.
* سوره مبارکه روم، آیه شریفه ۷:
از زندگى دنيا، ظاهرى را مى‌شناسند، و حال آنكه از آخرت غافلند.

ادامه مطلب

 1398/6/13

محفل: پنجمین محفل ماه محرم

زمینه های شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

بررسی نتایج عافیت طلبی، دنیاطلبی و اشرافی گری خواص اهل حق:
۱) نپذیرفتن سخن حق
* تفاوت پیامبر(ص) و امام: پیامبر(ص) راه را نشان می دهند ولی امام دست فرد را میگیرند و به راه راست می برند.
* عده ای سخن حق را می شنوند ولی عمل نمی کنند. ولی کوفیان اجازه نمی دادند امام حسین علیه السلام صحبت کنند و صحبت های ایشان را حتی گوش هم نمی کردند.
* اگر ما در وادی دنیا بیفتیم، سخن حق را نمی پذیریم.
۲) ناتوانی در مبارزه با باطل
* خداوند به ما دستور داده که از مردم نترسیم بلکه از خدا بترسیم.
* چرا خواص اهمیت بالایی دارند؟ زیرا توده های مردم گوش به فرمان آن ها هستند و هرگاه امام یاری بخواهد می توانند به امام کمک کنند.
* حواسمان را باید جمع کنیم که آنجایی که باید باشیم حضور داشته باشیم.

ادامه مطلب

 1398/6/12

محفل: چهارمین محفل ماه محرم

چرایی سقوط جامعه اسلامی در آستانه واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

خروجی سکوت خواص و عافیت طلبی و‌دنیاطلبی آن‌ها:
۱) نپذیرفتن سخن حق ۲) ناتوانی در مبارزه با باطل ۳) تضعیف روحیه سلحشوری و مبارزه ۴) تقویت روحیه سازش با دشمنان
بررسی چند تن از خواص
* سعد ابی وقاص پدر عمربن سعد: برای به ثمر نشستن پیام وحی پیامبر صلی الله و علیه و آله بسیار تلاش کرد ولی چند سال بعد به کاخ نشینی رسید و در نهایت با شعبه ای از شرک از دنیا رفت.
* سعد ابی وقاص مصداق بارز بی تفاوتی و کناره گیری است.

* اسامه بن زید: پیامبر(ص) در اواخر عمر خویش، اسامه را که در آغاز جوانی بود، به فرماندهی لشکری برای حرکت به سوی شام و مقابله با رومیان منصوب کرد ولی به دلیل نافرمانی برخی از بزرگان صحابه این لشکر در زمان حیات پیامبر حرکت نکرد.
در زمان حکومت حضرت علی(ع)، اسامه جزو چند تن از صحابه بود که از بیعت با امام سرباز زدند.

* عبدالله بن عمربن خطاب: پیش از بلوغ مسلمان شد. دنبال خلافت و جانشینی نبود.
آخرین صحابه ساکن مکه بود. از کسانی است که حاضر به بیعت با امام علی علیه السلام نشد و در نهایت با پای حجاج بن ثقفی بیعت کرد.

ادامه مطلب

 1398/6/11

محفل: سومین محفل ماه محرم

زمینه های شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

پاسخ به شبهاتی پیرامون شکل گیری واقعه عاشورا
1- مسلمان ها در آغاز دوره خلافت یزیدبن معاویه چه اوضاعی داشتند؛ نسبت به دوران پیامبر(ص) مؤمن تر شده بودند یا متزلزل تر شده بودند؟
2- چه بلایی بر سر جامعه اسلامی آمده بود که مردم فریاد پسر پیامبر(ص) را پاسخ ندادند؟
3- آیا واقعا مردم و کارگزاران آنقدر از آموزه های پیامبر(ص) فاصله گرفته بودند که باید پسر پیامبر(ص) با آن وضع فدا می شدند تا عده ای قلیل از خواب بیدار شوند؟
4- نقش خواص اهل حق و اهل باطل چیست؟
5- آیا ممکن بود بلافاصله بعد از رحلت پیامبر(ص)، کسی مثل یزید کاندیدای خلافت باشد و رأی بیاورد؟
* عوامل به خلافت رسیدن یزید:
۱) سکوت و بی تفاوتی خواص اهل حق ۲) حصر سیاسی اجتماعی اهل بیت علیهمم السلام ۳) جنگ روانی و تبلیغاتی ماهرانه معاویه ۴) سرکوب شدید شیعیان و آزادی خواهان ۵) زمینه چینی مشاورین و‌کارگزاران معاویه برای رسیدن به خلافت ۶) نفوذ خواص اهل باطل در ارکان جامعه اسلامی

ادامه مطلب

 1398/6/10

محفل: دومین محفل ماه محرم

زمینه های شکل گیری واقعه عاشورا

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

* در ایام محرم سه گروه داریم: ۱) گروهی از مجالس ذکر امام حسین علیه السلام به دلیل بیماری و... محروم هستند ۲) گروهی غافل هستند یعنی سرگرم لذت های دنیا هستند ۳) گروهی عناد دارند
* در شب اول محرم باید عاجزانه از خداوند بخواهیم نعمت درک فیوضات این ایام را به ما ببخشد.
پاسخ به شبهاتی چون:
* چرا امام حسین علیه السلام با این که می دانستند مردم کوفه با پدر و‌ برادرشان چه کردند، دوباره به حرف مردم کوفه گوش کردند؟
* چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه قیام نکردند؟
* چرا باید کسی با خصوصیات اخلاقی یزید در جامعه اسلامی خلیفه بشود؟

ادامه مطلب

 1398/6/9

محفل: اولین محفل ماه محرم

واسطه فیض

سخنران: آقای حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حبیبی

* فیض در لغت به معنای سرریز کردن و جاری شدن می باشد.
* کلمه فیض در اصطلاح دینی یعنی آنچه از طرف خداوند پیوسته و بدون دریافت عوض انجام می گیرد‌.
* هرچه در عالم هست و به واسطه خداوند به ما رسیده است حتما با واسطه خلق شده است.
* علامه مجلسی رحمت الله علیه: واسطه فیض که باید اول مخلوق باشد، حقیقت محمدیه (۱۴ معصوم علیهم السلام) می باشد.
* اثبات واسطه فیض الهی در قران:
۱) واسطه فیض در نبوت
۲) واسطه فیض در دعا( سوره مبارکه نساء آیه شریفه ۶۴)
۳) واسطه در بعضی از نعمت ها (سوره مبارکه توبه آیات شریفه ۵۹ و۷۴)
۴) واسطه در تصرف برخی امور (سوره مبارکه بقره آیه شریفه ۲۰۷)
۵) واسطه در استمرار نعمت های الهی (سوره مبارکه انفال آیه شریفه۳۳)
* آیا پذیرش واسطه فیض با توحید سازگاری دارد؟

ادامه مطلب

 1398/5/7

محفل: چهارمین محفل ماه ذی القعده

فوائد غیبت

سخنران: آقای حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حبیبی

فوائد غیبت
* حجت الهی به هر دلیلی که غایب باشد، این امام فقط بخشی از فعالیت هایش را نمی تواند انجام بدهد مثل: اداره حکومت، تفسیر قرآن ومباشرت ظاهری.
* هدایت امام با واسطه هیچ گاه از بین نمی رود؛ چه امام در پس پرده غیبت باشند و چه ظاهر باشند.
* شأن امام هدایت باطنی جامعه است و این هدایت باطنی هیچ گاه از بین نخواهد رفت.
* تفاوت بین ظهور و غیبت فقط از جهت محروم بودن مردم از فیض ظاهری امام است.
* مجموعه هستی بلکه دوام آفرینش به واسطه وجود امام است.
* ریشه و خاستگاه بحث فوائد غیبت کجاست؟ ۱) در میان شیعیان ۲) در میان اهل سنت
* آیا آثار و برکات امام عصر علیه السلام تقسیماتی دارد؟ ۱) امام آثار و برکاتی دارند که مترتب بر ظهور است؛ یعنی وقتی امام علیه السلام بیایند آن آثار پیدا می شوند ۲) آثار و برکات مترتب بر وجود امام علیه السلام

ادامه مطلب

 1398/4/31

محفل: سومین محفل ماه ذی القعده

فلسفه و حکمت های غیبت

سخنران: آقای حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حبیبی

* یکی از حکمت های غیبت حفظ جان امام علیه السلام می باشد.
* آیا امام علیه السلام از کشته شدن می ترسند؟ پاسخ: ترس دو گونه است ۱) ترس ممدوح ۲) ترس مذموم. ترس امام علیه السلام ترس از نابودي اسلام و نافرجام ماندن ماموريت اقامه عدالت و توحيد در سراسر گيتي است.
* دومین حکمت غیبت امتحان و آزمایش انسان است.
* مهم ترین آزمایشی که در عصر غیبت دامن گیر ما می شود دو چیز است: ۱) دنیاپرستی ۲) گریز از دین
* سومین حکمت غیبت آزادی از بیعت دیگران است.
* چهارمین حکمت غیبت تأدیب انسان هاست.
* پنجمین حکمت غیبت عدم وجود یار می باشد.
* ششمین حکمت غیبت خروج مؤمنین از صلب کفار است.
* هفتمین حکمت غیبت اضطرار مردم است.

ادامه مطلب

 1398/4/24

محفل: دومین محفل ماه ذی القعده

غیبت حضرت حجت علیه السلام

سخنران: آقای حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حبیبی

- غیبت حضرت حجت علیه السلام
* برای غیبت سه معنا وجود دارد: ۱) عدم وجود ۲) عدم حضور ۳) عدم ظهور
* غیبت به معنای عدم وجود را اهل تسنن می گویند.
* ۴۰ روایت در کتب اهل تسنن وجود دارد که پیامبر صلی الله علیه و‌آله بارها به حضرت مهدی علیه السلام اشاره کردند و فرمودند امام وجود دارند و غیبتی طولانی دارند.
* شیخیه قائل به غیبت به معنای عدم حضور هستند.
* غیبت به معنای عدم ظهور را شیعیان می گویند.

ادامه مطلب

 1398/4/17

محفل: اولین محفل ماه ذی القعده

حکمت ۲۰۷ نهج البلاغه - سخن چینی - خاطره ۴۷ از کتاب یادگاران شهید زین الدین

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

- حکمت ۲۰۷ نهج البلاغه: اگر بردبار نیستی خود را بردبار نشان بده زیرا اندک کسی است که خود را همانند مردمی کند و از جمله آنان به حساب نیاید.
* این کلام نورانی حضرت امیر علیه السلام می تواند مبنای یک فصل کاملی در علم روانشناسی امروز باشد که روانشناسان اسم آن را تلقین می گذارند.
- گناهان زبان (سخن چینی)
* تعریف سخن چینی از نگاه شیخ انصاری: کسی درباره شخصی سخنی گفته، شنونده برای آن شخص خبر ببرد و برایش نقل کند.
* سخن چینی در نگاه شهید ثانی: سخن چینی کشف رازی است که فاش شدنش از نظر صاحب سخن بد باشد.
* دلایل سخن چینی از نظر شعید دستغیب: ۱) قصد بد دارند و می خواهند به کسی که در موردش صخلت می کنند، ضرر برسانند ۲) اظهار دوستی و خیرخواهی نسبت به کسی که با او سخن می گوید ۳) خوش صحبتی و ورود در صحبت زیادی
- بیان خاطره ۴۷ از کتاب یادگاران شهید زین الدین با موضوع لباس عقد!
* پروژه نفوذ چیست؟
* چرا جامعه زمینه ساز ظهور گرفتار مدیرانی نالایق شده است؟



ادامه مطلب

 1398/4/3

محفل: سومین محفل ماه شوال

حکمت 205 نهج البلاغه - سخن چینی (قسمت دوم) - خاطره 43 از کتاب یادگاران شهید زین الدین

سخنران: آقای استاد خاتمی نژاد

- حکمت ۲۰۵ نهج البلاغه: هر ظرفى با ريختن چيزى در آن پر مى شود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جاى دهى، وسعتش بيشتر مى شود.
* ما خوب است در دو حالت باشیم: ۱) بر کرسی تدریس نشسته باشیم و دانشجویان و‌دانش آموزانی داشته باشیم ۲) خودمان دانشجو باشیم
* ما باید در طول روز یک زمانی را برای مطالعه اختصاص دهیم.
- گناهان زبان(سخن چینی)
* رسول اکرم صلی الله علیه و آله: بدترین شما کسی است که به سخن چینی می رود و میان دوستان جدایی می اندازد و برای پاکان عیب جویی می کند.
* رسول اکرم صلی الله علیه و آله: چون به معراج رفتم، زنی را دیدم که سرش مانند سر خوک و بدنش مانند بدن الاغ بود، و بر او هزار هزار عذاب بود، پس از آن حضرت پرسیده شد که کار آن زن چه بود؟ فرمود: سخن چینی و خبربری و دروغگوئی».
* به واسطه سخن چین باران نمی بارد.
* بیان خاطره ۴۳ از کتاب یادگاران شهید مهدی زین الدین با موضوع الگوی موفق مدیریتی!

ادامه مطلب

 1398/3/26

محفل: دومین محفل ماه شوال